Met de opening van de A29 in januari 2005 is de bereikbaarheid van
Normandie sterk verbeterd. De kortste route blijft via de
binnenwegen maar de snelste is nu zeker over de nieuwe tolweg A29
via Amiens. Vergeleken met de eerdere route via Calais is de afstand
met ongeveer 70 km verkort. |
|
De tolkosten (péage)
bedragen ca. € 28,-
vanaf Utrecht tot midden Normandie. Het oversteken van de Seine kan
via twee bruggen in Normandie: de Pont de Normandie (tol € 5,-) en
de Pont de Tancarville (tol € 2,30).
Reistijd
De reistijd vanuit Nederland is 5-6 uur, afhankelijk van uw
snelheid, verkeersdrukte en bestemming. 's Nachts is er nauwelijks
verkeer en ook in het weekend is het rustiger wanneer er bijna geen
vrachtverkeer is. Houdt u in het zomerseizoen rekening met
vakantieverkeer en extra drukte in de periode eind juni tot half
augustus. In de zomer kunnen de reistijden naar badplaatsen en het
strand lang zijn.
Wegennetwerk
Snelwegen: volgens EU kwaliteitsnormen
Hoofdwegen: zeer goed
Regionale wegen: over het algemeen goed
Lokale wegen: over het algemeen goed
Verkeersregels
De verkeersregels in Normandie zijn gelijk aan die van de Franse
verkeersregels (le Code de la Route) en verschillen niet veel van
die in Nederland; slechts op enkele punten wijken ze af. Voor
toegang tot Frankrijk zijn een rij- en een kentekenbewijs nodig en
een bewijs dat het voertuig verzekerd is, bijvoorbeeld een groene
kaart. Voor en tijdens de rit is het verboden alcohol te gebruiken.
Verder is het dragen van de veiligheidsgordel verplicht. De Franse
politie controleert hier zeer streng op, vooral bij rotondes staan
nogal eens wat lasercontroles. Motorrijders en hun bijrijder dienen
een helm te dragen.
Verkeersongeval
Elk verkeersongeval waarbij het tot blikschade aan betrokken
motorvoertuigen of tot letsel of overlijden van personen komt, moet
aan de politie gemeld worden.
Alcoholverbod
Tijdens het rijden geldt een alcoholverbod. Dit wordt gezien als een
misdrijf, met straffen als een hoge boete, een gevangenisstraf van
maximaal 1 jaar of inname van het rijbewijs. Politie is bevoegd om
automobilisten blaastests af te nemen.
Verplichting
Tot de verplichte uitrusting van het voertuig behoren:
gevarendriehoek, reservewiel en een veiligheidsvest. Een
verbandtrommel en brandblusser zijn niet verplicht.
Motoren zijn ook overdag verplicht om dimlicht te voeren. Het dragen
van een helm is verplicht voor alle berijders. Een aanhangwagen is
toegestaan. Het vervoer van één passagier is toegestaan, mits
speciale zitplaats (duo- of buddyseat) en voetsteunen aanwezig zijn.
Het meenemen en/of gebruiken in de auto van antiradarapparatuur is,
ook in Normandie voor buitenlanders, verboden.
Maximumsnelheid
De maximumsnelheid voor personenauto's en bussen met een
totaalgewicht tot 3.500 kg is 90 km/u op hoofdwegen en 130 km/u op
snelwegen. Binnen de bebouwde kom is ook 's nachts de
maximumsnelheid 50 km/u.
- Binnen de bebouwde kom 50 km/u
- Buiten de bouwde kom p[ tweebaanswegen 90 km/u
- Gescheiden rijbanen, 4 of meer rijstroken 110 km/u (100 bij
regen).
- Autosnelwegen 130 km/u (110 bij regen).
- Voor motoren tot 80 cc geld buiten de bebouwde kom 75 km/u.
- Maximumsnelheid voor bromfietsen is overal 45 km/u.
Sinds kort mogen de gendarmerie iemands rijbewijs ter plekke
innemen, als hij of zij wordt betrapt op overtreding van de
snelheidslimiet met 50 km per uur. De boete kan oplopen tot €
1.500,-. De 'afstand' tussen twee auto's mag niet korter zijn dan 2
seconden. Overtreding van dit nieuwe gebod kan oplopen tot een boete
van € 750,-.
Mobiel telefoneren
Het is verboden om tijdens het rijden mobiel te telefoneren, alleen
via hands free sets en carkits mag het nog. Daarnaast is er een
verbod op radardetectors. Ook vrachtwagens moeten
rekening houden met enkele nieuwe regels. Zo geldt er op twee- of
meerbaanswegen een algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens met een
gewicht boven de 3,5 ton.
Gebruik van de snelweg
Om met uw auto, camper of caravan gebruik te kunnen maken van
autosnelwegen en autowegen heeft u, naast een kentekenbewijs, een
geldig rijbewijs, een goede autoverzekering (groene kaart) die
minimaal geldig is voor de periode van uw verblijf in Frankrijk, een
snelwegvignet is niet nodig.
Lading op voertuig of aanhanger
De lading mag van een voertuig mag niet naar voren uitsteken en mag
mag maximaal 3 meter naar achteren uitsteken. De lading mag maximaal
2,55 meter breed zijn. Indien de lading meer dan 1 meter uitsteekt
moet deze voorzien zijn van een rood/wit gestreept bord. ’s Nachts
en bij slecht zicht moet de lading ook voorzien zijn van
verlichting.
Brandstof
LPG is langs de snelwegen goed verkrijgbaar, langs andere wegen
minder goed. De vulnippel correspondeert niet met de
tankaansluiting. U hebt voor Frankrijk altijd een verloopnippel
nodig. Creditcards worden vaak geaccepteerd. Dikwijls zijn er ook
betaalautomaten voor biljetten.
Parkeren
Steden kennen speciale parkeerzones, waar het parkeren uitsluitend
is toegestaan aan personen die er wonen of werken. Om het ongemak
van een wielklem of wegslepen te voorkomen, is het aan te raden
buiten deze zones te parkeren. Parkeer uw auto bij voorkeur op
daarvoor aangegeven parkeerplaatsen, sluit hem af en laat geen
spullen in de auto achter die van waarde zijn of ongewenste aandacht
kunnen trekken. In Normandische steden zijn net als in Nederland
parkeermeters, waar muntgeld en pasjes voor gebruikt kunnen worden.
Het parkeren is over het algemeen niet erg duur ten opzichte van
Nederland.
Op wegen waar parkeren gratis is, maar met een tijdslimiet, mag
ongelimiteerd geparkeerd worden. In gebieden met betaald parkeren
moet betaald worden. In voetgangersgebieden mag niet gereden of
geparkeerd worden. Op wegen waar een parkeerverbod geldt, mag niet
geparkeerd worden. Op parkeerplaatsen worden doorgaans geen
faciliteiten geboden.
Invalide parkeerplaatsen
Voor gehandicapten gereserveerde plaatsen worden aangeduid door een
bord met rolstoelsymbool.
Pech onderweg?
Een wegenwachtorganisatie zoals in Nederland kennen we in Frankrijk
niet. Er zijn langs de autosnelwegen wel praatpalen (les bornes sos),
maar die zijn vooral bedoeld om noodsituaties bekend te maken of een
garage uit de omgeving (dépanneur) te waarschuwen. De kosten daarvan
zijn landelijk vastgesteld en vrij pittig. De meeste autobezitters
bellen bij pech hun verzekeringsmaatschappij die, afhankelijk van
wat is afgesproken, de hulp gaat regelen via plaatselijke
garagehouders. Bij het inspreken van een oranje praatpaal komt de
dichtstbijzijnde garagehouder naar de pechauto om hulp te bieden.
Dat kosten van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur € 107,-
(prijspeil 2006)Wegslepen kosten € 132,-.
(bron: ANWB.nl,
landeninformatie, Frankrijk, verkeer)
Alarmnummers in
Normandie:
Noodgevallen: 112
Politie (gendarmerie): 17
Brandweer (pompiers): 18
Ambulance: 15
Nuttige
adresjes:
-
Verkeerssituatie via de ANWB
-
Routeplanner via Michelin
-
Tolwegen Frankrijk
-
Franse
verkeersinformatie |